Häkittäminen on erittäin riskialtis rangaistus papukaijalle

Teksti:

Häkittäminen on erittäin riskialtis rangaistus papukaijalle

Teksti:

Jälleen kerran sarjassamme foorumikeskustelujen innoittamia tekstejä aiheesta, jota en ole aikaisemmin paljoa käsitellyt missään.

Kuten jokainen varmasti tietää, en pidä rangaistuksia hyvinä koulutuskeinoina, vaan mielestäni tulisi etsiä muut keinot puuttua ongelmiin. Häkkiin laittaminen voi kuitenkin olla helppo mieltää ”tungettelemattomana” rangaistuksena (esim. fyysisen rangaistuksen sijaan), mutta kyseessä on erittäin riskialtis menetelmä, joten katsotaan asiaa vain tästä näkökulmasta tällä kertaa.

Onko kyseessä edes rangaistus?

Jotta eläin vähentäisi toimintaansa tietyssä tilanteessa, on sen seurauksen oltava jotain välttämisen arvoista. Toisaalta häkistä taas on tarkoituksena tehdä papukaijan kannalta mahdollisimman viihtyisä paikka. Tässä on havaittavissa siis pieni ristiriita.

Ei papukaija varmasti koko elämäänsä häkissä haluaisi viettää. Mutta tämäkin on tapauskohtaista: omat lintunikin menevät häkkiin mm. syömään, eli lintu voi joskus haluta häkkiin syystä tai toisesta, joskus ei. Joskus siis tämä voisi olla käyttäytymistieteiden näkökulmasta rangaistus, joskus jopa vahviste.

Miksi papukaija menisi häkkiin?

Eläin muuttaa toimintaansa ympäristön palautteen pohjalta. Oletetaan, että olet kantamassa lintuasi häkkiin, koska se jyrsi suosikkikukkaansi ja nyt oletuksena olisi, että häkkiin päätyminen on vältettävä asia. Mitä toimintaa papukaija muuttaa?

  1. Kukan jyrsimistä, joka on selvästi erittäin kivaa.
  2. Kädellä istumista, kun sitä kannetaan häkkiin.

Seurauksena siis voi olla pakoon lentävä tai aggressiivisesti käyttäytyvä lintu. Ei sillä ole mitään syytä istua kädellä häkkiin kannon ajan, kun se tajuaa, mitä on tapahtumassa (usein vasta useamman toiston jälkeen).

Mitä papukaija tästä oppii?

Oppimisen kannalta toiminnan seurauksen pitäisi tulla mahdollisimman nopeasti. Jos lintu ”on tehnyt pahojaan” ja menet viemään sen häkkiin, mikä tässä on toiminnan seuraus:

  1. Otat linnun kädellesi (whee, kivaa, omistaja tuli antamaan huomita).
  2. Siirrät linnun häkkiin sisään (kiva/ei-kiva/neutraali?)
  3. Lintu viettää aikaa häkissä (koska tästä tulee ikävä asia? entä jos linnulla oli nälkä tai jano?)

Ehkä se joskus oppii yhdistämään toiminnan seurauksen tähän häkkiin joutumiseen, mutta silloin palataan usein edelliseen askeleeseen. Tehokas tapa kouluttaa tämä ei ole, vaikka mietitään vain ihmisen näkökulmasta asiaa.

Linnun suhde sen häkkiin koetuksella?

Jos häkkiin joutumista käytetään rangaistuksena, miten tämä muuttaa linnun suhdetta sen häkkiin, jossa sen pitäisi viettää paljonkin aikaa? Mielestäni riskit ovat aika isot, sekä käytännön näkökulmasta että toisaalta hyvinvoinnin näkökulmasta, jos tehdään ympäristöstä, jossa lintu monesti viettää suurimman osan ajastaan, epämiellyttävämpi jollain tavalla.

Kirjoittaja:

Jarmo on Papukaija.fi-sivuston perustaja ja ylläpitäjä. Hän on Nurmijärvellä asuva lintuharrastaja, joka yrittää parhaansa mukaan auttaa suomalaisia lintuharrastajia jakamalla tietoa. Jarmo toimii tällä hetkellä myös Suomen eksoottisten eläinten harrastajayhdistysten liitto ry:n puheenjohtajana ja Lemmikkilinnut Kaijuli ry:n hallituksessa.

Vastaa

Roskapostin esto *